Wat is willen?

Wat zou het veel makkelijker zijn als ik gewoon niet op reis zou willen. Als ik, als er nog niet geboekt is en ik gewoon mijn leven leef, niet zou denken, “het zou toch wel heel leuk zijn om Washington een keer te bezoeken”. Maar op dat moment lijkt het me ook daadwerkelijk heel leuk. Dan ben ik ervan overtuigd dat ik daar wil rondlopen en zien hoe het er in het echt uitziet. Ik weet op dat moment ook dat de overtuiging dat ik ernaartoe wil later aan het wankelen gebracht zal worden, maar nog steeds kan ik dan denken: “maar dat is de moeite waard, want ik wil het heel graag een keer zien” en ook: “maar dan ga ik straks dood zonder Washington een keer gezien te hebben en dat wil ik toch ook niet”.

Inmiddels is deze wil echter sterk verzwakt. Hij is er nog wel, en ik wil ook dat deze wil de sterkste gaat zijn. Maar ik kan niet ontkennen dat ik tegelijkertijd niet wil. Dat ik er ook van overtuigd ben dat reizen gewoon niets voor mij is en dat ik tevreden moet zijn met mijn leven zoals het is. Als ik deze overtuiging altijd zou hebben dan zou er niets aan de hand zijn, dan zou ik gewoon iemand zijn die niet van reizen houdt en dat prima vindt. Maar ik vind het niet prima want ik hou inderdaad niet van reizen omdat het me zulke nare gevoelens geeft, maar ik wil ook wel reizen om interessante plekken te zien. 

Als ik hier dan zo over aan het nadenken ben (terwijl ik tegelijkertijd vind dat ik veel teveel nadenk, maar die gedachte vermindert het nadenken helaas ook niet), dan vraag ik me af of dat wel kan: twee tegengestelde dingen tegelijk willen. In mijn ervaring is dat wel zo, maar wat is willen dan? Betekent iets willen niet dat datgene je voorkeur heeft? En zit het niet in de definitie van voorkeur besloten dat er slechts één ding op de voorkeurspositie kan staan? Maar hoe kan ik dan zowel het gevoel hebben dat ik graag met het vliegtuig naar Washington wil reizen als het gevoel dat ik onder geen voorwaarde met het vliegtuig naar Washington wil reizen?

Uiteindelijk doe je natuurlijk altijd maar één ding. Of ik ga wel, of ik ga niet. Is dat dan wat ik uiteindelijk wil? En wat bepaalt dan welke van de twee willen echt gewild wordt? Ik kom er in ieder geval niet uit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zal acceptatie sterk genoeg kunnen zijn?

Vertrouwen