In de lift

Ik ben vandaag in de lift geweest. We zijn naar het ziekenhuis gefietst, hebben daar de fiets weggezet en zijn naar binnen gegaan. Toen ging ik natuurlijk nog even naar de wc (slot ging soepel) en daarna zijn we naar de liften gelopen. Het voelde onwerkelijk. Ik ben echt jaren niet in de lift geweest, maar ik had besloten dat ik het zou gaan doen, dus ik drukte op het knopje. De lift kwam snel en de deuren gingen open. Hij was helemaal leeg; er was geen excuus om er niet in te gaan. Ik ben ingestapt en heb op het knopje van de eerste verdieping gedrukt. De deuren bleven te lang open. Ik wilde er nog uit, maar ze gingen toch dicht. Ik zat erin. Ik dacht dat hij niet bewoog. Ik dacht ‘hij doet het niet’, maar hij ging toch omhoog. Hij zoemde ontzettend hard. Hij remde weer. De deuren gingen nog niet open. Ik dacht dat ze niet meer open zouden gaan, maar ze gingen toch open. Ik ben uitgestapt.
 
Ik wilde niet nog een keer. Ik had bedacht dat ik 3 keer erin zou gaan, maar ik wilde niet nog een keer. Eigenlijk hoop je dat als je dan een keer datgene doet waar je zo bang voor bent dat dat bevrijdend voelt, dat je hebt gemerkt dat het niet gevaarlijk is en je dus minder bang bent. Maar ik had het vooral vreselijk gevonden en wilde niet nog een keer. Toch bedacht ik ook vrijwel meteen dat ik nog een keer moest. Ik had gezegd 3 keer dus als ik dat niet zou kunnen, als ik dan niet zou doen, dan zou ik ook niet in het vliegtuig gaan. Ik moest het kunnen doen terwijl ik het niet wilde.
 
Dus we liepen naar beneden en ik drukte weer op het knopje. Een andere lift kwam (ik had liever dezelfde gehad). Twee oudere dames stapten ook in (maar de lift was meer dan ruim genoeg dus dat was nog steeds geen excuus). Weer stond ik erin. Weer gingen de deuren dicht. Hij ging omhoog. Deze schudde een beetje. Dat kan niet goed zijn. Hij kwam aan. De deuren gingen open en ik er weer uit.
 
Ik wilde niet nog een keer. Er was niets veranderd. Ik wilde niet maar met het niet willen moest ik het nog een keer doen. Weer naar beneden, weer het knopje en weer een andere lift. Nog een keer ingestapt en de deuren dicht, omhoog en de deuren open. Nu was het genoeg. Ik was 3 keer geweest en dat was genoeg voor vandaag. We liepen weg. De angst was zeker niet minder geworden, maar ik had wel gedaan wat ik voor het vliegtuig ook zou moeten doen: het toch doen terwijl je niet wil, terwijl je er heel bang voor bent.    

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zal acceptatie sterk genoeg kunnen zijn?

Wat is willen?

Vertrouwen